GreekEnglish (United Kingdom)

Μενού

Follow us on

 





Wolkenkuckucksheim - Μονόκερως
Ευρετήριο Άρθρου
Wolkenkuckucksheim
Κρυμμένη ζωή
Μονόκερως
Πανωλεθρία
Περίπατος στο εκεί
Εξήγησις
Όλες οι Σελίδες

Ο Μονόκερως είναι ένα μικρό και ήσυχο καφέ στο κέντρο της Αθήνας, με ζεστή και ευχάριστη διακόσμηση.

Οι απαλές blues jazz μουσικές επιλογές ακούγονται σε χαμηλή ένταση, προδιαθέτoντας μία άνετη αλλά και ευχάριστη συζήτηση. Άλλωστε το κλειδί για μία επιτυχημένη συνέντευξη είναι να κάνεις τον άλλο να νιώσει χαλαρός και άνετος μαζί σου, ώστε να ρίξει γρήγορα τις αναστολές που όλοι μας έχουμε, μπροστά σε κάποιον ουσιαστικά άγνωστο συνομιλητή.

Η βραχνή αλλά τόσο χαλαρωτική φωνή της Dinah Washington που συνοδευόμενη από την εξαίσια τρομπέτα του Luis Armstrong συγκινεί τόσο την Νεφέλη που δεν διστάζει να σιγοψιθυρίσει "Now you say you 're lonely you cry the long night through well, you can cry me a river...” Υπέροχο μουσικό χαλί για να περπατήσει πάνω του το διεισδυτικό και ανήσυχο πνεύμα της Νεφέλης και η εκλεπτυσμένη αλλά και πολυδιάστατη σοφία του Candraja.

Ο Candraja είναι ένας ψηλός, καλοφτιαγμένος άντρας, για τον οποίο με δυσκολία θα πίστευες ότι έχει πατήσει την πέμπτη δεκαετία της ζωής του. Το ευθύ, περήφανο και ακμαίο παρουσιαστικό του είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που περίμενε η Νεφέλη να δει. Στο μυαλό της τον είχε σκεφτεί σαν ένα υπερήλικα σκυφτό και ταπεινό στην όψη γεράκο, με ξυρισμένο κεφάλι και ανατολίτικα ρούχα, κάτι σαν τους σαολίν δασκάλους του κουνγκ φου, που έβλεπε μικρή στην τηλεόραση. «Τελικά», σκέφτηκε, «οι εντυπώσεις που σχηματίζουμε για κάποιον με βάση την ιδιότητά του, συχνά καταρρέουν όταν αυτός εμφανίζεται μπροστά μας. Τότε», συνέχισε τη σκέψη της, «καινούργιες εντυπώσεις πιο άμεσες αυτή τη φορά έρχονται να αποτυπωθούν πάνω από τις παλιές».

«Candraja», είπε και της πρότεινε το χέρι, κοιτώντας την επίμονα, με ένα βαθύ και διαπεραστικό βλέμμα σαν να προσπαθούσε να δει μέσα της ή τουλάχιστον έτσι νόμισε εκείνη. Πάντα μαγνήτιζε με την εμφάνισή της τα βλέμματα των ανδρών. Είναι μια όμορφη γυναίκα που ξέρει ν' αναγνωρίζει στους άντρες τα μάτια που φλερτάρουν. Στη ματιά του όμως, τίποτε τέτοιο δεν μπορούσε να διακρίνει.

Μετά τις απαραίτητες συστάσεις, περίμενε ευγενικά να καθίσει πρώτα η Νεφέλη και ύστερα κάθισε με τη σειρά του.

Ο Candraja είχε γίνει διάσημος για τις διαλέξεις του σχετικά με τη φύση της πραγματικότητας. Το θεωρητικό του υπόβαθρο είναι ένα μείγμα βουδισμού, ελληνικής φιλοσοφίας, και εβραϊκής Καμπάλα. Βέβαια δεν του έλειπε και το επιστημονικό υπόβαθρο καθώς είχε σπουδές στα μαθηματικά και στην φυσική. Έτσι έδειχνε να έχει μία σφαιρική άποψη για το θέμα, με βάση τις φιλοσοφικές γνώσεις του αλλά και τις τελευταίες ανακαλύψεις της φυσικής ιδιαίτερα με ότι έχει να κάνει με τον αλλόκοτο και μυστήριο κόσμο των κβάντα.

Είχε καταπλήξει μέχρι τώρα ένα ασυνήθιστα μεγάλο πλήθος κόσμου, δυσανάλογα μεγάλο αν σκεφτεί κανείς το πόσο παράξενο και δυσνόητο για πολλούς είναι το ύφος και το περιεχόμενο αυτών των ομιλιών.

Η Φύση της πραγματικότητας είναι ένα θέμα που όλο και περισσότερο συζητιέται στους κύκλους των underground “αναζητητών” και η παράξενη αυτή θεωρία ότι ο κόσμος που αντιλαμβανόμαστε σαν πραγματικός, δεν είναι τέτοιος και ότι στην ουσία η δήθεν πραγματικότητα είναι μία προβολή του κόσμου, επεξεργασμένη από τον νου μας. “Ζούμε μέσα σε μία αυταπάτη!”, είναι το μότο του Candraja.

Ο απόηχος αυτών των συζητήσεων έχει φτάσει μέχρι και στα αυτιά μερικών “ψαγμένων” παραγωγών του Ηolllywood, που είδαν με ενδιαφέρον αυτές τις παράδοξες υποθέσεις. Ταινίες όπως το Matrix, το Dark City, ή ακόμα και το Fight Club, παίζουν με αυτή την παράξενη ιστορία με μυστήριο και μερικές φορές αποκαλυπτικό – για τους γνώστες – τρόπο.

Το ενδιαφέρον του κόσμου που συνέρεαν στις ομιλίες είχε και άλλο ένα λόγο εκτός από τον αποκαλυπτικό λόγο του ομιλητή. Καθημερινά φούντωναν οι φήμες από ακροατές του, οι οποίοι υποστήριζαν ότι στην διάρκεια των ομιλιών του, είχαν “εξωπραγματικές” εμπειρίες προερχόμενες από κάποιες αινιγματικές, μυστήριες, ίσως και μαγικές κινήσεις του Candraja στην διάρκεια των διαλέξεων.

Άλλοι υποστήριζαν ότι το βλέμμα του και ο τρόπος που τους κοίταζε τους έκανε να βιώνουν εναλλακτικές καταστάσεις συνείδησης, όπως εξωσωματικές εμπειρίες ή καταστάσεις συνειδητότητας όπως αυτές που κατορθώνουν κάποιοι, ύστερα από πολύ βαθύ διαλογισμό. “Βλακείες είναι όλα αυτά” σκέφτηκε η Νεφέλη. Ανάμεσα σε τόσο κόσμο που πηγαίνει σε αυτές τις “περίεργες” εκδηλώσεις σίγουρα θα υπάρχουν αρκετοί ανάμεσά τους “φευγάτοι” και τρελοί κάθε είδους που για να νοιώσουν ότι είναι κάτι διαφορετικό από τους άλλους θα έλεγαν ότι βλέπουν οτιδήποτε, για να τραβήξουν την προσοχή των υπολοίπων.

Όλα αυτά που γνώριζε η Νεφέλη για τον Candraja, σε κάθε άλλη περίπτωση θα την είχαν κάνει δύσπιστη μαζί του, όμως για κάποιον ανεξήγητο λόγο κάτι μέσα της της κέντριζε το ενδιαφέρον για τα όσα θα ακούσει από αυτόν. Ίσως ήταν το όμορφο παρουσιαστικό του, ή η ευθεία και διαπεραστική ματιά του που την έκανε να τα νομίζει όλα αυτά. Πάντως ότι και να ένοιωθε μέχρι εκείνη τη στιγμή, τίποτα δεν μαρτυρούσε την συνταρακτική συνέχεια που θα ακολουθούσε.

Οι πρώτες κουβέντες τους ήταν αναγνωριστικές, αναγκαίες για να διαμορφωθεί ένα καλό κλίμα ανάμεσα στους δύο συνομιλητές, μία οικειότητα που τους επιτρέπει να ξεδιπλώσουν την άρτια διαλεκτική τους ικανότητα. Η συνέχεια όμως ήταν πιο μεστή νοήματος και αξίζει να αναφερθεί πιο περιληπτικά γιατί έβαλε την Νεφέλη σε βαθύ προβληματισμό από τις απαντήσεις του Candraja.

Νεφέλη: Τι έχετε να πείτε στον κόσμο για την φύση της πραγματικότητας;

Candraja: Η συνήθης “πραγματικότητα” δεν είναι πραγματική. Το ξέρω, φαίνεται παράδοξο αυτό που λέω, η ουσιαστική φύση της πραγματικότητας όμως είναι ο ίδιος ο “νους, η Συνείδηση”.

Νεφέλη: Γνωρίζω ότι στις ομιλίες σας, συχνά παραθέτετε επιστημονικά στοιχεία που απασχολούν τον τομέα της ατομικής φυσικής. Οι γνώσεις σας είναι μεγάλες και σε αυτόν τον τομέα και αφορούν και αυτές το θέμα που εξετάζετε δηλαδή την φύση της πραγματικότητας. Πείτε μας, πως συνδυάζετε την ενασχόλησή σας με τον ανατολικό μυστικισμό Ζεν με την κβαντική θεωρία; Ποιος είναι ο κρίκος που τα συνδέει;

Candraja: Η επανάσταση της κβαντικής θεωρίας έχει φτάσει σε κάποια πραγματικά πολύ παράξενα συμπεράσματα. Η κβαντική φυσική ασχολείται με το υπομικροσκοπικό κόσμο των σωματιδίων. Δηλαδή με τα άτομα, (το οποίο παλαιότερα πιστευόταν ότι είναι το μικρότερο θεμελιώδες σωματίδιο της φύσης) τα ηλεκτρόνια και τον πυρήνα που το συνθέτουν. Οι σύγχρονοι επιστήμονες με βάση την κβαντική διαπιστώνουν μερικές εκπληκτικές αλήθειες οι οποίες ανατρέπουν οτιδήποτε γνώριζε η επιστήμη για την φύση του νου και την πραγματικότητα. Η παράξενη φύση της εμφανίστηκε αμέσως μετά την διατύπωσή της. Οι επιστήμονες προσπαθούσαν να κατανοήσουν την προβληματική συμπεριφορά των ατόμων, γνωρίζοντας ότι ορισμένες διαδικασίες, όπως η ραδιενέργεια, φαινόταν τυχαίες και απρόβλεπτες. Το σημαντικό πρόβλημα ήταν ότι αδυνατούσαν να προβλέψουν την ακριβή στιγμή που θα διασπαστεί ένας συγκεκριμένος ατομικός πυρήνας.

Απάντηση βέβαια βρήκαν στο πρόβλημα, όμως ήταν τόσο τρελή και απίστευτη που έπρεπε, αν ήθελαν να την κάνουν δεκτή, να αναθεωρήσουν ριζικά, βασικές πεποιθήσεις της φυσικής. Πριν από την ανακάλυψη της αβεβαιότητας υπήρχε η βεβαιότητα ότι όλα τα υλικά αντικείμενα υπακούουν αυστηρά στους νόμους της μηχανικής. Τα πράγματα από τότε άλλαξαν. Ένα οποιοδήποτε σωματίδιο όπως το ηλεκτρόνιο δεν ακολουθεί συγκεκριμένη τροχιά. Ο θεωρητικός φυσικός Paul Davies υποστηρίζει πως “μετά από λεπτομερείς παρατηρήσεις διαπιστώθηκε ότι η συνήθης ύλη της καθημερινής εμπειρίας διαλύεται σε μία δίνη φευγαλέων φανταστικών εικόνων”. Το βασικό χαρακτηριστικό της Κβαντικής είναι η Αβεβαιότητα. Μάλιστα, στη δεκαετία του '20 υπήρχε μία διαμάχη μεταξύ των φυσικών που αφορούσε στο ερώτημα αν τα ηλεκτρόνια μοιάζουν με κομμάτια φελλού που επιπλέουν σ' ένα αόρατο ωκεανό μικροσκοπικών δυνάμεων.

Ο Candraja έκανε ένα μικρό κενό στο λόγο του για να διαπιστώσει ότι η Νεφέλη αντιλαμβάνεται απόλυτα τα όσα της λέει, οπότε και συνέχισε ακάθεκτος.

Candraja: Ένας από τους θεμελιωτές της κβαντικής θεωρίας ο Ν. Bohr, παρατήρησε ότι ο ασαφής και νεφελώδης κόσμος του ατόμου γίνεται συγκεκριμένη σαφής πραγματικότητα τη στιγμή που θα παρατηρηθεί. Όταν το άτομο δεν παρατηρείται δεν είναι πράγμα είναι φάντασμα! Υλοποιείται μόνο με την παρατήρηση.

Πολλά ερωτηματικά δημιουργήθηκαν από τότε τα οποία σε βεβαιώνω ότι βγήκαν από τα μυαλά σοβαρών επιστημόνων και όχι αμπελοφιλοσοφίες κάποιου παράξενου νεοεποχίτη γκουρού. Δηλαδή είναι το άτομο ένα πράγμα ή ένα αφηρημένο κατασκεύασμα της φαντασίας μας χρήσιμο για την εξήγηση πολυάριθμων παρατηρήσεων;

Ο εξωτερικός κόσμος υπάρχει πραγματικά ανεξάρτητα από το αν τον παρατηρούμε ή όχι;

Οι παρατηρήσεις μπορούν να αποκαλύψουν την πραγματικότητα του ατόμου, αλλά πως μπορούν να την δημιουργήσουν;

Ο βουδισμός δεν διαφωνεί με όλα αυτά και μάλιστα μπορώ να σου πω ότι τα έχει πει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αιώνες πριν τα ανακαλύψει η σύγχρονη επιστήμη.

Η κυριότερη διαφορά μεταξύ της επιστήμης και του βουδισμού έγκειται στο σκοπό. Για τον βουδισμό η γνώση έχει κυρίως θεραπευτικό σκοπό. Πάσχουμε από μία μορφή “άγνοιας” και η γνώση μας απελευθερώνει από τον πόνο που αυτή προκαλεί.

Νεφέλη: Δηλαδή για να καταλάβω, τι το διαφορετικό έχει η πραγματικότητα από αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως τέτοια; Ή για να το θέσω αλλιώς, υπάρχει μία εννιαία αντικειμενική πραγματικότητα;

Candraja: Αυτό που αντιλαμβανόμαστε, είναι η ερμηνεία της Πραγματικότητας, τα πέπλα που εμείς οι ίδιοι προβάλλουμε από άγνοια πάνω της. Για το αν τώρα, η πραγματικότητα είναι  ενιαία ή κατακερματισμένη, θα σου απαντήσω με τα λόγια του αρχαίου σοφού «σκοτεινού» φιλοσόφου, ότι ο αντικειμενικός κόσμος υπάρχει μόνον για τους εγρηγορότες, ενώ οι κοιμισμένοι είναι βυθισμένοι ο καθένας στο δικό του υποκειμενικό, προσωπικό κόσμο. Από αυτή την άποψη λοιπόν ο «Κόσμος» που αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι άνθρωποι είναι «ενιαίος», ως προς την κοινή, αδαή συμφωνία τους για τα πέπλα του, αλλά ουσιαστικά κατακερματισμένος από την ίδια προσωπική ερμηνεία τους και τον τρόπο συμμετοχής τους σε αυτόν.

Αυτή η απάντηση άρχισε να προβληματίζει την Νεφέλη. “Τι εννοεί” σκέφτηκε μέσα της. “Ποια πέπλα; Για ποιον υποκειμενικό κόσμο μιλάει αυτός;” Ποιοι είναι οι εγρηγορότες; Αν εγώ είμαι κοιμισμένη, πώς θα μπορέσω να ξυπνήσω;” Επιπλέον ήταν και κάτι άλλο. Οι κινήσεις του Candraja με τα χέρια και αυτά τα μάτια του! Αυτά τα μάτια που νομίζεις ότι θέλουν κάτι να σου πουν. Κάτι βαθύτερο, κάποιο μυστικό μήνυμα που πρέπει να ειπωθεί οπωσδήποτε και ο παραλήπτης του είσαι εσύ. Αυτές οι περίεργες κινήσεις των χεριών του σε συνδυασμό με το μυστήριο κοίταγμα του, έκαναν την Νεφέλη να νιώθει συχνά σε όλη τη διάρκεια που συζητούσαν μία ανατριχίλα, που ξεκινούσε από τα πόδια, συνέχιζε μέχρι το κεφάλι και ύστερα θαρρούσε πως έφτανε μέχρι το βαθύτερο είναι της. “Αα! Δεν είμαι καλά μου φαίνεται, κάτι θα με πείραξε”, σκέφτηκε και συνέχισε τη σκέψη της “και αυτές οι χαζές φήμες ότι κάνει “μάγια” σε όσους τον ακούν θα με έχουν επηρεάσει ασυνείδητα και χωρίς να το θέλω με έχουν πλανέψει οι κινήσεις του.

Οπότε ανέκτησε την συγκέντρωσή της στην συνέντευξη και ανακατεύοντας κάποιες σημειώσεις που κράταγε στα χέρια της, προχώρησε στην επόμενη ερώτηση

Νεφέλη: Ο βουδισμός - ο οποίος γνωρίζω ότι έχει επηρεάσει μεγάλο μέρος της κοσμοαντίληψής σας - μιλάει για την αφύπνιση και την εμπειρία της αφύπνισης. Πώς μπορεί κάποιος να ξεφύγει από την πλάνη και να βιώσει αυτή την εμπειρία της αφύπνισης;

Candraja: Αφύπνιση είναι το να μην περιφρονείς το οτιδήποτε, αλλά και να συμπονάς απεριόριστα το καθετί. Αφύπνιση είναι η κατανόηση της ουσιαστικής υπόστασης του κόσμου και του πνεύματος. Αφύπνιση είναι η Παρουσία της Συνείδησής σου εδώ και τώρα, η μη περίσπασή σου στο παρελθόν ή στο μέλλον, το να μην ακολουθείς ή υπηρετείς υποτακτικά και σκυλίσια τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου, το να μην προσκολλείσαι σε αυτά! Κοιμισμένος δεν είναι αυτός που δεν έχει επαρκή γνώση και πληροφόρηση, αλλά αυτός που έχει την απατηλή αντίληψη της πραγματικότητας που μας κάνει να πιστεύουμε ότι τα πράγματα είναι στερεά και αμετάβλητα και ότι το εγώ υπάρχει πραγματικά.

Αφύπνιση είναι το ξύπνημα, ο μη ύπνος, με απλά λόγια η Εγρήγορση!

Νεφέλη: Τι πιστεύετε είναι αυτό που κάνει τόσο κόσμο να παρακολουθεί και τελικά να συναρπάζεται από τις διαλέξεις σας?

Candraja: Το ότι απλά ο κόσμος δεν είναι ευχαριστημένος με αυτό που κάνει, με αυτό που είναι ή βιώνει καθημερινά. Η ευδαιμονία είναι η κοινή επιδίωξη όλων των όντων και όταν δεν την έχουν την αναζητούν αλλού, ακόμα και στις διδασκαλίες μου! Οι άνθρωποι κυνηγούν την πρόσκαιρη ηδονή, όπου και όπως και αν αυτή τους προσφέρεται - σωματικά ή πνευματικά. Την επιζητούν σαν ένα παυσίπονο, ένα ναρκωτικό ή μέσο διαφυγής από την τωρινή μιζέρια τους. Φαντασιώνονται «ευχάριστα» με τους «πνευματικούς» κι «ευδαιμονικούς» κόσμους που «βλέπουν» πίσω από τα λόγια μου, ανακουφιζόμενοι έτσι προσωρινά από τη πίεση της καθημερινής τους ποταπότητας. Δεν είναι γνήσιοι θηρατές της Ευδαιμονίας και της Ελευθερίας, δεν αρνούνται σχεδόν ποτέ τα «βάσανά» τους και τη φυλακή τους, αλλά απλά παροδικοί φυγάδες, για να παραδοθούν αυτοβούλως στις «αρχές» την επόμενη μέρα. Η μιζέρια και τα βάσανα αποκτούν άλλωστε ηθική αξία και ύψος όταν βιώνονται ομαδικά! Όχι, δεν φαντασιώνομαι, αγαπητή φίλη μου, ότι  αυτοί οι άνθρωπου που παρακολουθούν τις διαλέξεις μου είναι δήθεν επίδοξοι μαθητές μου… Ελάχιστοι από αυτούς θα κατανοήσουν αυτά που λέω. Οι περισσότεροι θα τα ερμηνεύσουν, ανάλογα με τις ποταπές ανάγκες τους, σαν ένα μέσο διαφυγής από τη μιζέρια τους. Και από τους ελάχιστους που θα με κατανοήσουν, ακόμα πιο ελάχιστοι από αυτούς θα θελήσουν ίσως να γίνουν μαθητές μου, και από αυτούς ακόμα τους 2-3, ζήτημα είναι αν θα παραμένει κάποιος μέχρι το τέλος, μέχρι την πλήρη κατάκτηση της υποσχόμενης από τη διδασκαλία μου Ευδαιμονίας και Ελευθερίας. Γιατί λοιπόν διδάσκω; Διότι, πέρα από τον πνευματικό σπόρο που ρίχνω σε όλους εσάς, και έναν μόνο σωστό μαθητή να αποκτήσω κάποια στιγμή είναι αρκετό. Πολύ αρκετό μάλιστα, διότι θα μπορέσω να μεταβιβάσω σε κάποιον άλλον τη γνώση μου και θα συνεχιστεί έτσι η γενεαλογία της μεγάλης αυτής Πνευματικής Παράδοσης!

Με αυτά τα λόγια η Νεφέλη ξαφνικά ένοιωσε τον κόσμο να χάνεται από τα πόδια της. Η ανατριχίλα που ένοιωθε από πριν τώρα συνοδεύεται από μία παράξενη αίσθηση “ελαφρότητας”, σαν έχανε ξαφνικά το βάρος του σώματός της. Κανονικά θα έπρεπε να ανησυχήσει με αυτό που της συνέβαινε, όμως μία αίσθηση ευτυχίας είχε καταλάβει ολόκληρο το κορμί της. Φευγαλέα κάποιες εικόνες απίστευτης ομορφιάς περνούσαν από μπροστά της...